Ny energimärkning fortsätter driva på produktutvecklingen

Energimärkningen är gemensam för EU-länderna och har hjälpt till att driva på utvecklingen av energieffektiva produkter med goda resultat i mer än 20 år. Energimärkningen stimulerar tillverkare att utveckla effektiva produkter med bra funktion samtidigt som märkningen synliggör energianvändningen och vägleder konsumenter att göra energismarta val. Den nya energimärkningen kan fortsatt driva på produktutvecklingen och hjälpa konsumenter att gör energismarta val. 

 

 

 

 

På den nya etiketten kommer skalan att ändras till A-G istället för A+++- D. Att man behöver ändra skalan beror på att produkter, tack vare kraven på ekodesign och energimärkning, blivit allt mer effektiva. Undersökningar visar att konsumenter är mer benägna att välja en mer energieffektiv klass på produkten om den har en annan bokstav jämfört med om det bara skiljer ett par plustecken. De upplever skillnaden mellan energiklass  A och B som större än skillnaden mellan klass A+++ och A++. Med en ny etikett kan energimärkningen fortsätta att driva på produktutvecklingen och hjälpa konsumenter att jämföra och göra välgrundade och energismarta val även i framtiden. 

EU-projektet Label 2020 ska underlätta vid övergången till den nya energimärkningen. Label 2020 startade i juni 2019 och kommer att pågå fram till januari 2023. I projektet samarbetar 16 olika länder. Projektet samordnas av den österrikiska motsvarigheten till Energimyndigheten, Austrian Energy Agency.

LABEL 2020-kampanjen ska hjälpa till att marknadsföra och förklara den nya energimärkningen för att främja energieffektiva produkter på marknaden. Verktyg och hjälpmedel kommer att tas fram för att stödja olika aktörer och om möjligt underlätta vid övergången till den nya energimärkningen. Målgrupper och nyckelaktörer •Konsumenter •Återförsäljare •Tillverkare •Inköpare •Upphandlare Verktyg som kan utvecklas •Webbinformation •Trycksak •Utbildningsmaterial •Butiksmaterial •Pressmaterial Energimyndighetens medverkan Energimyndigheten medverkar i EU-projektet Label 2020. Det övergripande målet är att nå så många som möjligt i en samordnad kampanj som involverar majoriteten av EU:s medlemsstater. I projektet samarbetar 16 länder som tillsammans täcker in cirka 88 procent av hushållen i EU. Label 2020 är ett Horizon 2020-projekt. Horisont 2020 är EU:s ramprogram för forskning och innovation. Projektet startade i juni 2019 och pågår till 2022.

The Label 2020 project is organised to help in the smooth market transition towards the new energy labels. The Label 2020 project has started in June 2019 and will last until January 2023. It is coordinated by the Austrian Energy Agency and takes place in 16 EU member states.

Projektet label 2020 syftar till att stötta:

  • Konsumenter och professionella inköpare och upphandlare genom att tillhandahålla informationsmaterial, utbildningar, tjänster och verktyg.
  • Återförsäljare och leverantörer för att underlätta vid övergången till den nya märkningen så att den blir så smidig som möjligt. Leverantören ska kunna tillhandhålla nya etiketter till återförsäljare som ska se till att produkterna har rätt märkning.
  • Informera beslutsfattare, vidareförmedlare och andra intressenter om den nya energimärkningen.

We invite you to get in touch with your national project partner to benefit and participate in the preparation of the Label 2020 communication efforts!

The following examples of dissemination activities are planned for implementation within the Label 2020 project (individual mix implemented may vary in specific country):

Target groupsKey actors & multipliersTools and services to be provided
Consumer
  • Final end consumers
  • Mobile and web-based information tools
  • Information campaigns
Professional Buyers
  • Public procurers
  • Public procurement agencies
  • Housing associations
  • Professional buyers from private organisations etc.
  • Mobile and web-based information tools
  • Information campaign
  • Calculation tools
  • Procurement criteria (guidance how to use the label and eco-design regulations for the specification of procurement criteria)
Retailers
  • Electronic retail store
  • Home-centers/Furniture shop
  • Super markets
  • Online retailers
  • Information tools for the point of sale (Shop TVs, printed tools etc.)
  • Information modules and tools forweb-shops
  • Training modules for sales persons
  • E-learning tool
Manufacturers & manufacturer associations
  • Manufacturer associations national level
  • Manufacturer associations EU level
  • Manufacturers, suppliers, importers
  • Information corner on website
  • Information service
  • Feedback service concerning non-compliance with new label regulation
Policy makers/public aministrators
  • Municipalities
  • Federal/local administration bodies
  • Entities responsible for incentives, procurement
  • Market surveillance authorities
  • Guidelines for public procurement
  • Guidelines and support for incentive schemes or buying syndicates
  • Experiences from label implementation period for market surveillance authorities
Supporters and Multipliers
  • Consumer organisations
  • Energy consultants
  • Energy agencies
  • Environmental organisations
  • Utilities etc.
  • Information corner on website
  • Printed information
Media
  • Consumer media: Web, Social media, Print, TV, Radio
  • Specialised media
  • Content for media based information campaign (articles, content for social media, TVspots)
EU level key actors
  • Label legislation development
  • Market surveillance for labelling
  • Experiences and policy recommendations from the implementation process both for legislation development and market surveillance

The EU has adopted new format and visual identity for new energy labels for 6 product groups:

 

These new labels will be visible for European consumers in physical stores and online as of March 1st 2021. Please note that the energy labels for some product categories will remain in the same format, as available today – their transition to new labels will take place at a later date. These include tumble driers, air-conditioners, space heaters and water heaters, etc.

What are the new features of these energy labels?

Internal Commission estimations value the total annual final energy savings of these new labels by 2030 at 38 TWh/year, equivalent to the annual electricity consumption of Hungary.

A return to the well-known and effective energy labelling scale ‚A to G‘ for energy efficient products, including a process for rescaling the existing labels, e.g. removal of the A+ to A+++ classes.

A digital database for new energy efficient products, so that all new products placed on the EU market are registered on an online database, allowing greater transparency and easier market surveillance by national authorities.

A new element in these labels is a QR code with which consumers will be able to get additional, official (non-commercial) information by scanning the code with a common smartphone. This data is being inserted by manufacturers into the EPREL EU database.

Depending on the product, the energy labels will display not only electricity consumption, but also other energy and non-energy information, with intuitive new pictograms, to compare products and perform a better informed purchase choice: information about water used per washing cycle, storing capacity, noise emitted, etc.

The Label 2020 project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under Grant Agreement Number 847062. The sole responsibility for the content of this document lies with the authors. It does not necessarily reflect the opinion of the European Union. Neither the EASME nor the European Commission are responsible for any use that may be made of the information contained therein.